UOKiK przeprowadzi badanie rynku przed decyzją ws. kupna Edipresse Polska przez Burdę
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów zapowiedział, że w sprawie przejęcia Edipresse Polska przez Burda Media Polska, konieczne jest przeprowadzenie badania rynku.
- Postępowanie w sprawie przejęcia przez Burda Media Polska kontroli nad Edipresse Polska przechodzi do drugiego etapu. W tej sprawie konieczne jest przeprowadzenie badania rynku - poinformowano w czwartek rano na twitterowym profilu Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
- Działalność uczestników koncentracji pokrywa się m. in. na rynku prasy kobiecej i rozrywkowej - zaznaczono.
W ramach badania rynku UOKiK szczegółowo analizuje segmenty rynkowe, w których działają uczestnicy planowanej fuzji podlegającej decyzji prezesa Urzędu.
Prezes #UOKiK: W sprawie przejęcia kontroli nad Edipresse przez Burda Media Polska musimy zbadać udziały uczestników koncentracji w poszczególnych segmentach prasy kobiecej i rozrywkowej oraz reklamy w czasopismach. Zdecydowałem o skierowaniu tej sprawy do drugiego etapu. pic.twitter.com/LELqxrKLBd
— UOKiK (@UOKiKgovPL) July 15, 2021
Burda kupuje Edipresse Polska
Na początku maja ogłoszono, że szwajcarska firma Edipresse Group sprzeda Burdzie swój biznes mediowy w Polsce. Edipresse podkreśla przy tym, że przyjmując ofertę kupna od podjęła strategiczną decyzję o wycofaniu się z głównej działalności mediowej w Polsce. Tym samym przejmie od Szwajcarów ich medialny biznes w Polsce. Strony nie podały kwoty transakcji, czekają teraz, aż zgodę na jej realizację wyda prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
Wiadomo natomiast, że Burda przejmie multimedialne i digitalowe portfolio Edipresse Polska. Należą do niego serwisy internetowe dla kobiet (m.in. Wizaz.pl, Polki.pl, Party.pl, Viva.pl, Mamotoja.pl, Gotujmy.pl), dwutygodniki „Viva!” i „Party”, a także magazyny z segmentu true stories.
- Grupa Edipresse stała się jednym z wiodących graczy medialnych w Polsce z istotną obecnością na rynku magazynów oraz mocną pozycją w Internecie, głównie w segmencie kobiecym i doskonale pasuje do strategii organizacji wielokanałowej, którą z powodzeniem realizuje Burda Media Polska. Przejęcie Edipresse Polska otwiera przed nami nowe, fascynujące możliwości rozwojowe, umożliwiając przyspieszenie naszej transformacji cyfrowej i wzmacniając nasz biznes konsumencki w Polsce ze szczególnymi uwzględnieniem obszarów lifestyle i uroda - uzasadnia Alexander Sorg, prezes Burda Media Polska.
>>> Praca.Wirtualnemedia.pl - tysiące ogłoszeń z mediów i marketingu
- Edipresse Polska jest jednym z liderów w segmencie mediów kobiecych w Polsce. Udana transformacja w obszarze digital została doceniona przez rynek oraz przez firmę Burda International, która w przejęciu portfolio Edipresse dostrzegła szansę strategicznego wzmocnienia swojego biznesu mediowego w Polsce, szczególnie w Internecie. Sprzedajemy zyskowną firmę z silnymi produktami i z jasną wizją na przyszłość. Jesteśmy przekonani, że Burda Media Polska wykorzysta ogromny potencjał połączonego portfolio i będzie atrakcyjnym pracodawcą dla naszych zespołów - dodaje Sebastien Lamuniere, CEO w Edipresse Group.
Edipresse Polska bez części czasopism, stawia na digital
Edipresse Polska podkreśla, że ponad połowa jego przychodów i zdecydowana większość zysków pochodzi z obszaru digital.
Do Edipresse należy grupa serwisów internetowych, m.in. witryny tytułów prasowych firmy, a także Wizaz.pl, Niania.pl, Polki.pl, Gotujmy.pl i Ilewazy.pl. Według badania Mediapanel w styczniu br. zanotowały one (bez współodwiedzalności) 9,57 mln użytkowników i 32,9 proc. zasięgu.
Spółka właśnie uruchomiła serwis Modago.pl oraz przedłużyła współpracę z reklamową z TVN Media dotyczącą jej witryn internetowych.
Na początku ub.r. Edipresse ogłosiło, że skupia się na dalszym rozwoju marek digitalowych oraz na budowaniu nowych źródeł przychodów w obszarach e-commerce i marketplace. W połowie roku dyrektorem generalnym firmy został Maciej Klepacki, a jego zastępczynią Agnieszka Wicher-Szczesna. Pełniący poprzednio analogiczne funkcje Alicja Modzelewska-Warec i Izabela Bochenek-Strauss przeszły do rady nadzorczej.
W 2019 r. Edipresse Polska zanotowało spadek skonsolidowanych wpływów sprzedażowych o 27,6 proc. do 126,63 mln zł. Zatrudnienie etatowe w firmie zmalało o 55 pracowników do 155, a jej wynik netto poszedł w górę z 9,91 mln zł straty do 458 tys. zł zysku. Wiosną ub.r., po wybuchu epidemii, Edipresse Polska rozwiązało umowy z 31 osobami. Firma nie złożyła jeszcze sprawozdania finansowego za ub.r.
Obecnie portfolio prasowe Edipresse Polska obejmuje magazyny luksusowe „Viva!”, „Viva! Moda”, magazyn people „Party” oraz pisma typu true stories (łącznie 13 tytułów).
Pod koniec ub.r. spółka zamknęła dwutygodnik „Flesz. Gwiazdy & Styl”, a w kwietniu br. - dwumiesięcznik „Uroda Życia”.
W połowie 2019 roku firma sprzedała Wydawnictwu Bauer dwutygodniki „Przyjaciółka” i „Pani Domu” oraz miesięcznik „Poradnik Domowy”, tym samym wycofując się z segmentu poradnikowego. Natomiast pod koniec 2018 roku przestała wydawać miesięcznik „Be Active. Dietetyka & fitness”, prawa do pisma przejęła jego redaktor naczelna i ambasadorka marketingowa Ewa Chodakowska.
Burda Media Polska ze wzrostami przed epidemią
W portfolio prasowym Burda Media Polska jest blisko 20 tytułów, w tym magazyny luksusowe (m.in. „Gala”, „Gala Men”, „Glamour”, „Elle”), poradnikowe (m.in. „Dobre Rady”, „Claudia”), podróżnicze („National Geographic”, „NG Traveler”), kulinarne („Przyślij przepis”, „Sól i pieprz”, „Smaczny Tydzień”, „Moje Gotowanie”) oraz popularno-naukowe (m.in. „Focus”). Ponadto firma wydaje serwisy internetowe (głównie pod markami swoich magazynów drukowanych), zajmuje się custom publishingiem i publikuje książki.
W 2019 roku Burda Media Polska osiągnęła wzrost przychodów o 12,8 proc. do 163,67 mln zł oraz zysku netto z 679 tys. zł do 3,66 mln zł. Nieznacznie zmalały wpływy reklamowe firmy, pracowało w niej 251 osób na etacie. W kwietniu br. prezes Burda International zapowiedział, że koncern w ciągu pięciu lat zainwestuje w Polsce 250 mln zł.
Dołącz do dyskusji: UOKiK przeprowadzi badanie rynku przed decyzją ws. kupna Edipresse Polska przez Burdę