Znany kanał informacyjny sprzedany potentatowi żeglugowemu
Zadłużona Grupa Altice Patricka Drahiego zdecydowała się sprzedać kanały BFM TV i RMC francusko-libańskiemu potentatowi żeglugowemu Rodolphe'owi Saadé. Wartość transakcji to blisko 1,68 mld dol. BFM TV jest jednym z największych kanałów informacyjnych we Francji.
Formalnie nowym właścicielem kanałów telewizyjnych zostanie firma CMA CGM z siedzibą w Marsylii. Zajmuje się ona działalnością spedycyjną i logistyczną. To na przykład żegluga, obsługa portów, zarządzanie łańcuchem dostaw i magazynowanie. Prowadzi działalność w 160 krajach świata, zatrudnia 155 tys. pracowników i posiada flotę 593 statków.
Rodolphe Saadé już wcześniej inwestował w rynek medialny. Jest właścicielem tytułów prasowych „La Provence”, „Corse Matin” i „La Tribune”, a także posiada 10 proc. udziałów w grupie telewizyjnej M6. Teraz do CMA CGM dołączą stacje: BFM TV i jej wersje regionalne, o których pisaliśmy na łamach Wirtualnemedia.pl w zeszłym roku, RMC, RMC Sport, RMC Story, RMC Decouverte, BFM Business, BFM Tech & Co, BFM Radio i serwis streamingowy RMC BFM Play.
Kanałami interesował się m.in. właściciel Play i UPC Polska
Jak informuje „Les Echos”, dla Grupy Altice sprzedaż stacji telewizyjnych jest dobrym interesem, ponieważ firma dąży do redukcji zadłużenia. W Europie i Stanach Zjednoczonych wynosi ono około 60 mld euro. Altice jest we Francji drugą co do wielkości firmą telekomunikacyjną po Orange. Jako SFR świadczy usługi telefonii komórkowej, internetu i telewizji. Firma działa też m.in. w Portugalii, krajach Beneluksu i w USA.
Francuskie media podają, że wśród zainteresowanych inwestycją w BFM TV i RMC był także Xavier Niel, który chce wejść na rynek telewizyjny w tym kraju. W Polsce należy do niego operator Play, a także sieć kablowa UPC Polska. We Francji Grupa Iliad jest właścicielem operatora Free. Firma bezskutecznie walczyła o miejsce M6 w naziemnej telewizji cyfrowej, zgłaszając alternatywny kanały Six.
Rozmowy Altice z inwestorami przyspieszyły w ostatnich miesiącach. Zbliża się bowiem termin postępowania w sprawie przedłużenia koncesji BFM TV w naziemnej telewizji cyfrowej. Regulator Arcom czeka na wnioski do połowy maja.
Altice podaje na swoich stronach internetowych, że BFM TV to najpopularniejszy kanał informacyjny we Francji z 12 milionami widzów dziennie. Stacja nadająca od 2005 roku, rywalizuje z LCI (Grupa TF1) i CNews (Grupa Canal+). Ta ostatnia stacja jest oskarżana we Francji o naruszanie pluralizmu i promowanie skrajnie prawicowych poglądów. Rok temu minister kultury sugerowała, że kanał może stracić koncesję.
Dołącz do dyskusji: Znany kanał informacyjny sprzedany potentatowi żeglugowemu