SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Badanie: generalnie blokujemy reklamy, ale dopuszczamy pewne formaty marketingu

Blisko 9 na 10 użytkowników adblocków na różne sposoby dopuszcza komunikację marketingową – wynika z raportu IAB Polska. Liczba użytkowników programów blokujących reklamy w sieci wyhamowuje. 

fot. Shutterstock.comfot. Shutterstock.com

Ostatnie badanie IAB Polska pokazuje, że odsetek dorosłych internautów stosujących adblocki w 2023 roku wyniósł 45 proc., co jest tylko nieznacznym wzrostem w stosunku do 42 proc. odnotowanych w 2017 roku.

5 proc. ogółu internautów blokuje reklamę online w sposób zdecydowany. Ponad 80 proc. użytkowników adblocka dopuszcza pewne „rozluźnienie” blokady, korzystając z rozwiązań, które pomimo zainstalowania oprogramowania pozwalają na styczność z komunikacją marketingową.

Kiedy pozwalamy na reklamy

Połowa użytkowników stosuje tzw. white listy i zezwala na nienatrętne reklamy, 60 proc. nie blokuje wszystkich stron internetowych, a 28 proc. nie korzysta z adblocków we wszystkich przeglądarkach. 

Zobacz: Koniec z adblockami na YouTube

– Szacowana penetracja adblocków utrzymuje się od 7 lat na poziomie 42-45 proc., po uprzednich bardzo dynamicznych wzrostach, co świadczy o dojrzałości i nasyceniu rynku w tym zakresie. Ciekawi fakt, że w tym samym czasie o 10 punktów procentowych wzrósł odsetek osób dopuszczających komunikację marketingową. To może sugerować, że użytkownicy są bardziej skłonni do zaakceptowania reklam, ale pod warunkiem mniej inwazyjnej formy i lepszego dopasowania komunikatu marketingowego – mówi Paweł Korzeniowski, AdStack architect z Ringier Axel Spirnger Polska.

Gdzie korzystamy z adblocków 

Ponad jedna trzecia internautów (38 proc.) korzysta z adblocków na komputerach, zdecydowanie mniej w smartfonach (18 proc.), zaś w tabletach zjawisko to występuje w skali marginalnej (6 proc.).

Ponad połowa (56 proc.) użytkowników adblocków jest skłonna do wyłączenia wtyczki blokującej na stronach, które lubią i chcą wspierać finansowo. Kolejne 14 proc. nie odrzuca takiej możliwości. Jedynie 30 proc. odrzuca taką możliwość. 


Wśród powodów korzystania z oprogramowania blokującego reklamy najczęściej wskazywano chęć blokowania natrętnych reklam. Ponad połowa zwracała też uwagę na ułatwienie w przeglądaniu internetu. Powody związane z bezpieczeństwem są rzadziej wskazywane.  

Zobacz: Prawie 5,4 mld zł na reklamę online po trzech kwartałach 2023 roku

- 35 proc. respondentów korzysta z adblocków w celu ochrony swojej prywatności, co sugeruje, że użytkownicy coraz bardziej zwracają uwagę na kwestie związane z bezpieczeństwem danych osobowych i prywatności online. Dla wydawców treści oznacza to konieczność zapewnienia odpowiednich standardów ochrony danych oraz transparentności wobec użytkowników. Dla wydawców treści istotne będzie zrozumienie różnorodnych potrzeb i preferencji użytkowników, które wyrażają się w różnych motywacjach korzystania z adblocków, aby sprostać zmieniającym się trendom i preferencjom, jednocześnie respektując prywatność i komfort użytkowników  – komentuje w raporcie Wiktor Gerliński, ad product manager w Ringier Axel Springer Polska. 

Dołącz do dyskusji: Badanie: generalnie blokujemy reklamy, ale dopuszczamy pewne formaty marketingu

0 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl