Audyt funkcjonalności stron WWW Telewizji Polskiej
Na zlecenie Telewizji Polskiej, agencja Symetria wykonała kompleksową analizę funkcjonalności serwisu internetowego z udziałem użytkowników.
Na przełomie stycznia i lutego 2006 agencja Symetria przeprowadziła audyt funkcjonalności serwisu internetowego Telewizji Polskiej - www.tvp.pl. Cała procedura składała się z dwóch zasadniczych części.
Pierwszą z nich była tzw. analiza heurystyczna. Na tym etapie serwis został poddany ocenie przez ekspertów. Każdy z nich niezależnie badał i opiniował stronę w kontekście tego, w jakim stopniu spełnia ona zasady funkcjonalności. Metodologia badania, jak i jego podstawy merytoryczne zostały sformułowane przez Nielsen Norman Group - pierwszą na świecie grupę badawczą skupiająca się na użyteczności i funkcjonalności stron internetowych.
Na podstawie wyników analizy heurystycznej sformułowano problemy badawcze do drugiej części audytu - tzw. klasycznego testowania (badania) funkcjonalności.
Ta część audytu to w istocie badanie przy udziale użytkowników Internetu. W zasadniczej części pojedynczego testu użytkownik wykonywał zestaw zadań w obrębie strony www.tvp.pl. Czas, sposób i rezultaty ich wykonywania były dokładnie obserwowane i rejestrowane audiowizualnie. Po wykonaniu wszystkich zadań każdy użytkownik miał możliwość podzielenia się także własnymi odczuciami dotyczącymi tak zadań, jak i badanej strony.
Na podstawie wyników obu części audytu sformułowano wnioski końcowe, które będą stanowić podstawę do budowania strategii rozwoju serwisu w najbliższym czasie.
W Telewizji Polskiej zagadnienie przyjazności stron dla internautów traktujemy jako priorytet. Regularny audyt funkcjonalności przygotowany przez zewnętrznych ekspertów pozwala szybko i efektywnie optymalizować tak rozbudowane serwisy jak portal TVP - mówi Michał Przymusiński dyrektor Ośrodka Nowe Media TVP. Badanie Symetria.pl było starannie przygotowane i kompleksowe na tle innych oferowanych przez rynek. Najwyższa funkcjonalność oraz atrakcyjne treści to dwa najważniejsze warunki konieczne do osiągnięcia sukcesu w Internecie. Regularnie badanie i poprawianie funkcjonalności jest obowiązkiem każdej profesjonalnej strony – mówi Dominik Golenia Dyrektor Operacyjny Symetria.
Audyt funkcjonalności to narzędzie, którego celem jest zwiększenie łatwości użytkowania serwisu, podwyższenie jego walorów poznawczych, zwiększenie użyteczności oraz zmniejszenie dyskomfortu użytkownika związanego z obsługą stron serwisu.
Jak podano w komunikacie podstawowe korzyści, jakie płyną z przeprowadzenia i wdrożenia zaleceń audytu to: lepsze opinie na temat serwisu w Internecie, wzrost jego popularności oraz wyższa lojalność użytkowników wobec serwisu. Oprócz efektów jakościowych można wyodrębnić efekty ilościowe, takie jak: zmniejszenie kosztów, wyższa efektywność działań marketingowych itp.
Dołącz do dyskusji: Audyt funkcjonalności stron WWW Telewizji Polskiej