Agora odwołała prognozy dotyczącego rynku reklamowego
Grupa medialna Agora odwołała w czwartek prognozy, które zakładały,że wartość polskiego rynku reklamowego w 2009 r. spadnie o 2%.Według spółki, w I kw. polski rynek reklamowy skurczył się o 7%, aw II kw. dynamika spadku może być jeszcze większa.
Agora podawała wcześniej, że spodziewa się spadku rynku reklamyw 2009 roku o 2,0 proc. oraz spadku wpływów w dziennikach nawet okilkanaście proc.
Agora podkreśla w raporcie, że w I kw. 2009 roku skutkispowolnienia gospodarczego dotkliwie odbiły się na wpływachreklamowych dzienników, głównie ze względu na spadek wpływówogłoszeniowych z branży praca, nieruchomości oraz finanse. Skutkirecesji nie ominęły innych segmentów rynku reklamy.
"Kondycja rynku reklamy w pozostałych kwartałach 2009 r. iszacunki dla kolejnych lat zależą w istotnej mierze od prognoz PKBdla Polski, które nadal pozostają rozbieżne" - podała Agora wraporcie.
"Spółka nie podtrzymuje swoich prognoz dotyczących rynkureklamowego i wskaźnika PKB na 2009 r. podanych w raporcie zaczwarty kwartał 2008 r. Ze względu na niestabilne warunki rynkoweoraz rozbieżne opinie specjalistów, spółka nie jest w staniewiarygodnie oszacować jak te wskaźniki będą się kształtować w 2009r" - podała spółka.
"Biorąc pod uwagę dużą wrażliwość rynku reklamy na zmianywartości PKB, jak i zmianę w korelacji między tymi dwomawskaźnikami oraz jej nieprzewidywalność, jakiekolwiek szacunkiwartości rynku reklamy byłyby obarczone dużym ryzykiem błędu. Wopinii spółki dynamika spadku wydatków na reklamę ulegniepogłębieniu w drugim kwartale 2009 r. w stosunku do pierwszegokwartału 2009 r" - podano również.
Według szacunków Grupy wydatki na reklamę w I kw. 2009 rokuwyniosły 1,6 mld zł (spadek o 7 proc.).
Agora podała, że wydatki reklamowe przeznaczone na gazetycodzienne spadły w pierwszym kwartale 2009 roku o 24 proc.
Telewizja odnotowała spadek wpływów reklamowych o prawie 6 proc.do ok. 761 mln zł. Wydatki na reklamę w radio spadły o 7 proc., arynek reklamy zewnętrznej skurczył się o 8 proc. Wpływy z reklam wczasopismach były niższe o 12 proc. w porównaniu z analogicznymokresem roku ubiegłego.
Jedynym medium, które odnotowało wzrost wpływów reklamowych byłinternet (wzrost o 17 proc. do 200 mln zł; w tym reklama graficznao niespełna 8 proc.).
Dołącz do dyskusji: Agora odwołała prognozy dotyczącego rynku reklamowego