Partner of Promotion najlepiej zarabiającą agencją PR, mocno w górę Hill+Knowlton Strategies
128,7 mln zł wyniosło w ubiegłym roku wynagrodzenie 17 agencji - najwyższe honoraria (tzw. fee income) na polskim rynku public relations osiągnęła agencja Partner of Promotion, wyprzedzając MSL Group i Walk. W skali roku mocno wzrosły wyniki Hill+Knowlton Strategies, a znaczący spadek zanotowała Solski Communications.
Związek Firm Public Relations szósty raz opublikował ranking agencji według wskaźnika fee income. Zdefiniowano go jako różnicę między przychodem netto ze sprzedaży usług, a kosztami zewnętrznymi realizacji projektów, takimi jak zakup i produkcja materiałów promocyjnych (np. plakaty, gadżety, filmy); zakup powierzchni reklamowej; transport, catering, wynajem sal, hoteli; oraz koszty pozostałe (takie jak np. wynajem sprzętu, obsługa akcji promocyjnych, wynajem osób prowadzących, monitoring mediów).
Zdecydowanym liderem jest Partner of Promotion, która w ub.r. zanotowała 20,99 mln zł fee income, o 7,4 proc. więcej niż rok wcześniej. Agencja zatrudniała 41 osób i współpracowała z 24. Na jednego pracownika przypadało w miesiącu średnio 27 tys. fee income.
Po kilkanaście mln zł takich honorariów zanotowały MSL Group (16,03 mln zł, po wzroście o 7,52 proc. w skali roku) oraz - sklasyfikowana wśród grup kapitałowych - Walk (11,56 mln zł).
Procentowo w skali roku najbardziej zwiększył się fee income agencji Hill+Knowlton Strategies (o 40,56 proc. do 8,65 mln zł) i Genesis PR (o 31,58 proc. do 2,5 mln zł). Natomiast Solski Communications zanotowała spadek o 17,04 proc. do 6,73 mln zł.
Zdecydowanie najwięcej stałych pracowników - 77 - zatrudniała MSL Group.
Oprócz Partner of Promotion po minimum 20 tys. zł miesięcznego fee income w przeliczeniu na pracownika osiągnęły Publicis Consultants (27 tys.), TBT i Wspólnicy (23 tys.) oraz Cohn&Wolfe (20 tys.).
W obecnej edycji rankingu pierwszy raz osobno sklasyfikowano grupy kapitałowe, dlatego nie ma ich danych z 2016 roku. W tym rankingu najwyższy miesięczny fee income w przeliczeniu na pracownika zanotowały Grupa InnerCorp (17 tys.) i 38 Group (16 tys.).
W Walk było zatrudnionych 45 osób, a w Grupie InnerCorp - 32.
Łączny wynik fee income 17 agencji i 5 grup kapitałowych wyniósł 128,66 mln zł, o 7,45 proc. więcej niż rok wcześniej. Trzy pierwsze agencje z rankingu zanotowały razem 45,67 mln zł fee income, wobec 44,76 mln zł rok wcześniej. Ich udział w łącznym wyniku zmalał z 37,38 do 35,49 proc.
Natomiast średni wynik rocznego fee income wszystkich agencji nieznacznie wzrósł - z 6,3 do 6,4 mln zł.
- Suma przychodów wszystkich podmiotów biorących udział w rankingu wzrosła w stosunku do ubiegłego roku o 7,5 proc., wyżej niż krajowy PKB, który został skalkulowany na poziomie 4,6 proc. Ta obserwacja potwierdza ogólne tendencje ekonomiczne, w których firmy chętniej inwestują w dobra nieprodukcyjne, takie jak reputacja, rozpoznawalność czy wizerunek, niż w zwiększanie swojego potencjału wytwórczego. Ta tendencja jest też widoczna w 2018 roku - komentuje Grzegorz Szczepański, prezes ZFPR i CEO Hill+Knowlton Strategies.
Ranking miał charakter otwarty - wzięło w nim udział 17 agencji, w tym 4 spoza ZFPR i 5 grup. W celu potwierdzenia wiarygodności informacji przekazanych w ankietach przez agencje biorące udział w rankingu, w wybranych losowo 10 agencjach przeprowadzono audyt potwierdzający dane finansowe. Ranking opracowała firma doradcza Strategia Audit.
Dołącz do dyskusji: Partner of Promotion najlepiej zarabiającą agencją PR, mocno w górę Hill+Knowlton Strategies
Akurat Partnersi są znani na rynku z tego, że zatrudniają ludzi na umowy o pracę. Żałosny komentarz - szczególnie te kłamstwa o braku kawy, wody czy klimatyzacji.