6,3 mln polskich widzów zobaczyło Michała Szpaka w finale Eurowizji
Sobotni finał 61. Konkursu Piosenki Eurowizji obejrzało w TVP1 i TVP Polonia 5,09 mln widzów, o 390 tys. osób więcej niż zeszłoroczny finał. Michał Szpak przyciągnął 6,32 mln widzów.
Oglądalność sobotniego finału Eurowizji pokazywanego między godz. 21.00, a 0.46 w nocy wyniosła w Jedynce 4,59 mln widzów przy udziale w rynku telewizyjnym na poziomie 37,58 proc. w grupie 4+ i 37,49 proc. w grupie 16-49. - wynika z danych Nielsen Audience Meauserement, przygotowanych dla portalu Wirtualnemedia.pl.
Dodatkowo transmisję oglądało jeszcze 499 tys. widzów w TVP Polonia (odpowiednio 4,08 proc. i 4,49 proc. udziału), co dało łącznie obu stacjom 5,09 mln oglądających oraz odpowiednio 41,66 proc. i 41,98 proc. udziału w rynku.
Gdy na scenie pojawił się Michał Szpak i zaśpiewał piosenkę „Color of your life”, w tym momencie widownia TVP1 wyniosła 5,76 mln osób, a TVP Polonia - 560 tys., czyli łącznie 6,32 mln widzów (łączny udział obu stacji wyniósł 42,72 proc.).
Drugi półfinał Eurowizji, w którym także wystąpił Szpak, przyciągnął w miniony czwartek do TVP1 i TVP Polonia średnio 3,84 mln widzów. Z kolei odbywający się we wtorek pierwszy półfinał muzycznego konkursu bez uczestnika z Polski obejrzało na obu antenach 1,96 mln osób.
Oglądalność półfinałów i finału Eurowizji 2016
Eurowizja 2016 - półfinały i finał | Wszyscy 4+ | 16-49 | ||||||
| Data | Stacja | Start | Koniec | AMR | SHR % | AMR | SHR % |
I półfinał | 10-05-2016 | TVP1 | 21:00:01 | 23:06:09 | 1 819 353 | 13,39% | 713 820 | 12,28% |
10-05-2016 | TVP Polonia | 21:00:01 | 23:06:08 | 145 469 | 1,07% | 52 877 | 0,91% | |
Suma: | 1 964 822 | 14,46% | 766 697 | 13,19% | ||||
Wirtualnemedia.pl | ||||||||
II półfinał | 12-05-2016 | TVP1 | 21:00:01 | 23:05:32 | 3 626 330 | 27,47% | 1 422 605 | 25,93% |
12-05-2016 | TVP Polonia | 21:00:01 | 23:05:32 | 215 727 | 1,63% | 106 554 | 1,94% | |
Suma: | 3 842 057 | 29,10% | 1 529 159 | 27,87% | ||||
Wirtualnemedia.pl | ||||||||
Finał | 14-05-2016 | TVP1 | 21:00:01 | 00:46:41 | 4 593 644 | 37,58% | 2 026 300 | 37,49% |
14-05-2016 | TVP Polonia | 21:00:01 | 00:46:41 | 498 807 | 4,08% | 242 532 | 4,49% | |
Suma: | 5 092 451 | 41,66% | 2 268 832 | 41,98% |
Tegoroczny finał Konkursu Piosenki Eurowizji przyciągnął przed telewizory o 340 tys. widzów więcej niż zeszłoroczny, w którym Polskę reprezentowała Monika Kuszyńska. Wówczas koncert obejrzało w kanałach TVP1 i TVP Polonia łącznie 4,75 mln widzów przy udziale w rynku na poziomie 40,44 proc. w grupie 4+ i 38,12 proc. w grupie 16-49.
Biorąc pod uwagę oglądalność tylko z TVP1, to w tym roku finał Eurowizji miał drugi najlepszy wynik oglądalności od 2005 roku.
W ciągu ostatnich 12 lat najwięcej widzów zgromadził finał imprezy z 2014 roku, który obejrzało w TVP1 średnio 4,63 mln osób. Wówczas Polskę reprezentowali Cleo i Donatan, którzy zajęli 14. miejsce.
Oglądalność finałów Eurowizji w ostatnich latach
Widownia finałów Eurowizji od 2005 roku (dane tylko dla TVP1) | ||||
Rok | Data | Wszyscy 4+ | 16-49 | |
AMR | SHR% | SHR % | ||
2005 | 21-05-2005 | 3 111 708 | 28,45% | 30,11% |
2006 | 20-05-2006 | 3 669 694 | 31,79% | 32,68% |
2007 | 12-05-2007 | 2 325 430 | 20,59% | 23,15% |
2008 | 24-05-2008 | 3 145 776 | 28,71% | 28,44% |
2009 | 16-05-2009 | 2 648 677 | 24,09% | 22,48% |
2010 | 29-05-2010 | 1 799 740 | 16,90% | 16,60% |
2011 | 14-05-2011 | 2 075 360 | 20,80% | 18,80% |
2012 | 26-05-2012 | brak transmisji w TVP1 | ||
2013 | 18-05-2013 | brak transmisji w TVP1 | ||
2014 | 10-05-2014 | 4 625 938 | 37,74% | 38,90% |
2015 | 23-05-2015 | 4 460 641 | 38,00% | 35,21% |
2016 | 14-05-2016 | 4 593 644 | 37,58% | 37,49% |
TVP1 w czasie transmisji finału Eurowizji zdecydowanie pokonała swoich wszystkich konkurentów w rynku telewizyjnym. Wiceliderem w tym czasie był Polsat, który nadawał wtedy film „Pacyfikator”, finał programu „Twoja twarz brzmi znajomo” i początek powtórki „Tańca z Gwizdami”, co dało mu 10,26 proc. udziału. Trzecie miejsce zajął TVN (filmy: „Dwa tygodnie na miłość”, „Twój na zawsze” i „Tylko mnie kochaj”; 5,48 proc.), a czwarte - TVP2 (show „Kocham Cię, Polsko!”, film „Green Zone” i serial „Psychoza”; 5,25 proc.).
Taka sama była kolejność stacji wśród widzów w grupie komercyjnej.
Oglądalność finału Eurowizji 2016 w TVP1 na tle konkurencji
Stacja | Wszyscy 4+ | Wszyscy 16-49 | ||
AMR | SHR % | AMR | SHR % | |
TVP1 - Finał Eurowizji 2016 | 4 593 644 | 37,58% | 2 026 300 | 37,49% |
Polsat | 1 253 926 | 10,26% | 540 448 | 10,00% |
TVN | 670 372 | 5,48% | 398 215 | 7,37% |
TVP2 | 641 216 | 5,25% | 220 086 | 4,07% |
Michał Szpak w tegorocznym konkursie zajął 8. miejsce - trzecie najlepsze w historii naszych występów w Eurowizji (w 1994 Edyta Górniak zajęła drugą lokatę, a w 2003 roku Ich Troje - siódmą). Zdecydowały o tym zsumowane głosy widzów z poszczególnych krajów Europy połączone z głosami jurorów z każdego państwa. Jednak, gdyby brać pod uwagę wyłącznie głosowanie SMS-owe, to polski piosenkarz zająłby 3. lokatę.
W kwietniu br. udział TVP1 w rynku telewizyjnym wśród wszystkich widzów wyniósł 10,07 proc., a TVP Polonia - 0,46 proc.
Dołącz do dyskusji: 6,3 mln polskich widzów zobaczyło Michała Szpaka w finale Eurowizji
Moim zdaniem piosenka którą śpiewał Szpak mogła nie spodobać się jury, być może również czarne paznokcie u rąk Szpaka nie przypadły do gustu jury co mogło również wpłynąć na sklasyfikowanie Szpaka przez jury na przedostatnim miejscu.