59 proc. polskich internautów prowadzi wirtualne dyskusje o markach i produktach
Ponad połowa polskich internautów (59 proc.) dyskutuje w wirtualnej przestrzeni produktach i usługach firm - wynika z globalnego badania Digital Life przygotowanego przez agencję badawczo-doradczą TNS.
46 proc. polskich respondentów, którzy wypowiadają się w sieci na temat firm, robi to z czystej potrzeby podzielenia się dobrą radą. Co trzeci internauta (31 proc.) pisze komentarze ze zwykłej chęci podzielenia się swoimi spostrzeżeniami, bez jakiegoś szczególnego nacechowania emocjonalnego.
Generalnie internauci na świecie wolą wyrażać pozytywne opinie w internecie niż się skarżyć. W Polsce nie jest inaczej: 14 proc. z nas wypowiada się na temat marek by je pochwalić, a jedynie 9 proc. by narzekać. Najmniej skłonni do wyrażania pochwał w sieci są Hiszpanie, natomiast największą tendencję do narzekania na marki w internecie przejawiają Argentyńczycy.
Działania internetowych komentatorów dość często wynikają także z chęci zyskania czegoś dla siebie. Niemal trzech na czterech (71 proc.) polskich konsumentów (a 61 proc. na świecie) przyznaje, że zostali oni zmotywowani do kontaktu z marką w internecie przez promocję lub ofertę specjalną.
Badanie Digital Life ujawniło również znaczące zróżnicowania geograficzne w postawach wobec wirtualnych relacji konsumentów z markami. Na rynkach rozwijających się zaobserwowano większą otwartość na interakcje z markami na portalach społecznościowych. Zaledwie 33 proc. Kolumbijczyków i 37 proc. Meksykan nie życzy sobie relacji z markami, a 59 proc. respondentów z rynków rozwijających się uważa portale społecznościowe za dobre miejsce do czerpania informacji o markach.
W badaniu Digital Life przeprowadzonym przez TNS udział wzięło 72 tys. konsumentów z 60 krajów świata.
Dołącz do dyskusji: 59 proc. polskich internautów prowadzi wirtualne dyskusje o markach i produktach