55 proc. Polaków korzysta z internetu. Facebook w górę, NK.pl w dół
55,1 proc. Polaków to internauci - wynika z najnowszego badania NetTrack (styczeń - czerwiec 2011). Wśród najważniejszych serwisów na popularności i odwiedzalności zyskuje Facebook, a traci - NK.pl.
55,1 proc. to rekordowa penetracja internetu wśród Polaków. Poprzedni najwyższy poziom zasięg internetu osiągnął w ostatniej fali NetTracku, obejmującej okres od grudnia ub.r. do lutego br. (szczegółowe wyniki tego badania). W przeliczeniu na wszystkich Polaków z internetu korzysta obecnie 16,62 mln osób w naszym kraju.
>>> Megapanel z maja: NK.pl traci użytkowników, Facebook coraz bliżej
Już prawie połowa polskich internautów korzysta z sieci dłużej niż 5 lat. Ponad dwie trzecie używa internetu codziennie lub prawie każdego dnia, a ponad 90 proc. robi to w domu.
Zwyczaje | ||
I - VI 2011 | II - IV 2010 | |
Od jak dawna korzysta z internetu? | ||
od 1 miesiąca | 0,2% | 0,2% |
od 2-3 miesięcy | 0,3% | 0,5% |
od 4-6 miesięcy | 0,6% | 1,3% |
od 7-12 miesięcy | 2,4% | 4,5% |
powyżej 1 roku do 2 lat | 6,1% | 10,1% |
powyżej 2 lat do 3 lat | 8,3% | 10,3% |
powyżej 3 lat do 5 lat | 25,5% | 26,7% |
powyżej 5 lat | 49,7% | 41,3% |
trudno powiedzieć | 6,9% | 5,1% |
Jak często korzysta z internetu? | ||
codziennie lub prawie codziennie | 71,2% | 72,3% |
kilka razy w tygodniu | 19,9% | 19,1% |
raz na tydzień | 5,1% | 4,8% |
kilka razy w miesiącu | 2,6% | 2,6% |
raz na miesiąc | 0,7% | 0,6% |
rzadziej niż raz na miesiąc | 0,5% | 0,4% |
trudno powiedzieć | 0,0% | 0,0% |
Gdzie korzysta z internetu? | ||
w domu | 92,0% | 93,5% |
w pracy | 22,5% | 20,1% |
w szkole / na uczelni | 5,6% | 7,0% |
u znajomych | 5,6% | 4,3% |
w kawiarni internetowej, sklepie komputerowym | 0,7% | 0,8% |
w innym miejscu | 0,7% | 0,5% |
Jeśli chodzi o dane demograficzne polskich internautów, to nie zaszły większe zmiany. Nadal wśród użytkowników sieci przeważają osoby do 60. roku życia, ze średnim lub wyższym wykształceniem.
Profil internautów | ||
I - VI 2011 | II - IV 2010 | |
Płeć | ||
mężczyźni | 50% | 50% |
kobiety | 50% | 50% |
Kategoria wieku | ||
15-24 lata | 28% | 30% |
25-39 lat | 39% | 38% |
40-59 lat | 28% | 28% |
60 lub więcej | 5% | 4% |
Poziom wykształcenia | ||
podstawowe | 16% | 18% |
zasadnicze | 16% | 16% |
średnie | 41% | 40% |
wyższe | 28% | 25% |
Sporo zmienia się natomiast w zakresie popularności i odwiedzalności czołowych serwisów. Google, Allegro, Onet i Wirtualna Polska są minimalnie słabiej rozpoznawalne niż rok wcześniej, ale równie często odwiedzane. Za to NK.pl kojarzy tylko co czwarty polski internauta, podczas gdy przed rokiem serwis - działający jeszcze jako Nasza-klasa.pl - rozpoznawało ponad 40 proc. użytkowników.
Z drugiej strony ponad 50 proc. polskich internautów deklaruje, że odwiedziło w ostatnim miesiącu YouTube’a, chociaż mniej niż 12 proc. rozpoznaje ten serwis. Natomiast korzystanie z Facebooka deklaruje co trzeci użytkownik sieci, a rozpoznaje go co piąty.
Ranking | ||
I - VI 2011 | II - IV 2010 | |
Znajomość spontaniczna | ||
GOOGLE (www.google.pl) | 59,8% | 62,3% |
ALLEGRO (www.allegro.pl) | 53,9% | 54,6% |
ONET (www.onet.pl) | 43,2% | 47,3% |
WIRTUALNA POLSKA (www.wp.pl) | 37,3% | 39,0% |
NK.PL (www.nk.pl) | 25,9% | 42,5% |
INTERIA.PL (www.interia.pl) | 20,8% | 21,8% |
FACEBOOK (www.facebook.pl) | 20,7% | 5,5% |
YOUTUBE (www.youtube.pl) | 17,7% | - |
GADU-GADU (www.gadu-gadu.pl) | 13,1% | - |
WIKIPEDIA (pl.wikipedia.org) | 11,8% | 11,7% |
Którą stronę internetową odwiedził w ciągu miesiąca? | ||
GOOGLE (www.google.pl) | 89,5% | 89,8% |
ALLEGRO (www.allegro.pl) | 67,1% | 67,6% |
ONET (www.onet.pl) | 57,0% | 57,4% |
YOUTUBE (www.youtube.pl) | 53,4% | 59,9% |
NK.PL (www.nk.pl) | 48,8% | 57,9% |
WIRTUALNA POLSKA (www.wp.pl) | 44,6% | 45,6% |
WIKIPEDIA (pl.wikipedia.org) | 34,7% | - |
INTERIA.PL (www.interia.pl) | 34,4% | 34,7% |
FACEBOOK (www.facebook.pl) | 34,1% | 18,3 % |
GADU-GADU (www.gadu-gadu.pl) | 30,4% | - |
Próba w badaniu NetTrack realizowanym przez MillwardBrown SMG/KRC od stycznia do czerwca br. wyniosła 13 538 osób, a od lutego do kwietnia ub.r. – 6 313osób. Wszystkie powyższe dane dotyczą grupy celowej – osób korzystających z internetu.
Dołącz do dyskusji: 55 proc. Polaków korzysta z internetu. Facebook w górę, NK.pl w dół