10 przykazań konsumenta na wakacjach
Wakacje tuż tuż… biura podróży kuszą błogim wypoczynkiem pod palmami w towarzystwie egzotycznych drinków. Co zrobić, by wymarzony urlop nie okazał się pasmem rozczarowań, a powrót z zagranicznej wycieczki wypełniony był bagażem pozytywnych wspomnień?
Europejskie Centrum Konsumenckie radzi, jak zaplanować urlop idealny. Oto praktyczne wskazówki w formie 10 konsumenckich przykazań.
1. Trafiłeś na „gorącą ofertę” - dokonaj chłodnej oceny
Krytycznie przeczytaj umowę ZANIM ją podpiszesz. Zwróć uwagę na informacje tzw. drobnym drukiem, które są często bardzo istotne (np. dotyczą opłat dodatkowych). Umowę zawsze wyraźnie zatwierdź a jej egzemplarz zachowaj (w formie pisemnej lub na nośniku elektronicznym).
2. Nie kupuj kota w worku…
- Nie sugeruj się wyłącznie kolorowymi zdjęciami w katalogach turystycznych. Poszukaj w Internecie opinii na temat hotelu, do którego się wybierasz. Jeśli ma dużo ocen negatywnych, zastanów się nad wyborem innego.
- Sprawdź na mapie położenie miejscowości i hotelu (zdjęcia satelitarne, np. w Google Earth). Może się okazać, że opis „blisko plaży” jest daleki od rzeczywistości i oznacza codzienną kilkukilometrową wędrówkę .
3. Umiesz liczyć… nie licz (na) gwiazdki
3*** na Cyprze nie muszą być równe 3*** w Hiszpanii. Standard hotelu określany jest według przepisów lokalnych, dlatego różni się między regionami świata. W popularnych wśród turystów krajach arabskich (Egipcie, Tunezji, Maroku) oraz w Grecji 3*** oznaczają zwykle skromny standard (odpowiednik 2** w porównaniu do większości hoteli europejskich). Warto o tym pamiętać wykupując zakwaterowanie w jednym z wymienionych krajów.
4. Weź po lupę All inclusive
Jeśli wybierasz opcję All inclusive (ang.: wszystko w cenie), dowiedz się, co zawiera. W niektórych hotelach są to 3 główne posiłki dziennie plus drobne przekąski w ciągu dnia i jedynie lokalne napoje (np. 22%-wódka i słodkie napoje z koncentratu), a w innych opcja All inclusive może zawierać też markowe alkohole międzynarodowe i świeżo wyciskane soki. Upewnij się, za co płacisz.
5. Nie bój się last minute
Last minute jest pełnowartościową ofertą, czyli kupując wycieczkę tańszą o nawet kilkadziesiąt procent, mamy prawo do wszelkich świadczeń i standardu z oferty pierwotnej. Jeśli nie jesteś zadowolony z wycieczki typu last minute masz prawo do jej reklamacji tak, jak każdej innej.
Biura podróży sprzedają zwykle wycieczki w ofercie last minute z kliku powodów:
- zostało zaledwie kilka ostatnich miejsc;
- biuro zarezerwowało zbyt wiele miejsc w hotelu i nie udało mu się sprzedać wszystkich po standardowej cenie;
- zainteresowanie klientów wycieczkami nieoczekiwanie spadło z różnych powodów (np. recesja w gospodarce), a biuro chcąc zmniejszyć straty spowodowane brakiem sprzedaży w ogóle, woli odzyskać chociaż część poniesionych kosztów i sprzedaje wycieczki po zaniżonych cenach, często ze stratą dla siebie.
6. Pamiętaj, że… ubezpieczenie ma znaczenie
- Wybierając ubezpieczenie turystyczne, dowiedz się dokładnie, jaki rodzaj opieki otrzymasz w zamian. Zwykle najtańsze ubezpieczenie nie pokrywa np. kosztów pobytu w szpitalu osoby, która trafiła tam z powodu przewlekłej choroby (np. zawał u osoby cierpiącej na chorobę wieńcową), czy też leczenia np. złamanej ręki po wypadku spowodowanym uprawianiem sportów ekstremalnych (do takich zalicza się np. nurkowanie, surfing, rafting).
- Jeśli udajesz się na wakacje do jednego z krajów Unii Europejskiej, większości ich terytoriów zamorskich, a także Norwegii, Szwajcarii, Islandii lub Księstwa Lichtensteinu wystąp o wydanie Europejskiej Karty Ubezpieczenia Zdrowotnego, która zapewni Ci bezpłatną opiekę lekarską w razie nagłych wypadków. Ma ona ograniczony zakres, dlatego warto też wykupić dodatkowe, prywatne ubezpieczenie.
- Jeśli wynajmujesz auto za granicą, sprawdź, czy jest ono objęte pełnym ubezpieczeniem. Przy promocyjnej ofercie wynajmu z najtańszym ubezpieczeniem może się okazać, że w razie stłuczki ubezpieczyciel nie pokrywa 100% kosztów powstałej szkody, a jedynie ich część.
7. Zważ (na) bagaż
- Dowiedz się o dopuszczalny limit kilogramów (zwykle jest to 15-20 kg na osobę). Do bagażu podręcznego, nie pakuj: nożyczek, pilniczka i innych ostrych przedmiotów ani żadnych płynów, maści (napojów, perfum, balsamów) o pojemności powyżej 100 ml. Odnosi się to również do żywności, jak np. jogurty czy serki homogenizowane.
- Oznacz bagaż, zwłaszcza główny, umieszczając na nim przywieszki lub naklejki ze swoim telefonem (pamiętaj o numerze kierunkowym kraju „+48 ”), nazwiskiem i adresem.
- Odbierając bagaż, sprawdź, czy nie jest on uszkodzony i niczego w nim nie brakuje. W razie zniszczenia lub opóźnienia bagażu - będąc jeszcze na lotnisku - wypełnij protokół nieprawidłowości bagażowej (tzw. PIR) i zachowaj jego kopię, a następnie złóż reklamację w terminie 7 dni od odbioru uszkodzonego bagażu i 21 dni od stwierdzenia opóźnienia bagażu.
8. Stosuj zasadę ograniczonego zaufania
Nigdy nie przyjmuj do przewozu rzeczy należących do innych osób. Zdarza się, że w ten sposób ktoś chce dokonać przemytu, a w razie kontroli Ty poniesiesz konsekwencje prawne.
9. Egzekwuj śmiało swoje prawa, gdy coś idzie nie tak
- W razie opóźnienia czy odwołania lotu linie lotnicze zobowiązane są do udzielenia Ci informacji i opieki (bezpłatnych napojów, posiłków, a nawet zakwaterowania w sytuacji, gdy musisz oczekiwać na lot przez noc lub dłużej).
- Gdy standard pokoju hotelowego był inny niż w ofercie (np. brak klimatyzacji, duża odległość od plaży, hałas, itp.) złóż reklamację u organizatora wycieczki korzystając z tzw. Tabeli Frankfurckiej. Chociaż nie jest to formalny dokument, pomaga określić, o ile procent można byłoby obniżyć cenę za poszczególne niedogodności.
- Na potwierdzenie swoich roszczeń warto mieć dowody: zdjęcia zrobione na miejscu, potwierdzenia od rezydenta etc.
10. Telefony kontaktowe miej pod ręką
Zanotuj nazwisko i numer telefonu rezydenta Twojego biura podróży. Dane kontaktowe do konsulatu lub ambasady polskiej w danym kraju także warto wziąć ze sobą.
SOS w razie problemów
Kiedy wakacje okazały się być nie do końca idealne… w dochodzeniu roszczeń pomogą zwłaszcza:
- Europejskie Centrum Konsumenckie: gdy zagraniczne biuro podróży lub przewoźnik nie odpowie na reklamację, a linie lotnicze zagubią lub opóźnią bagaż;
- Urząd Lotnictwa Cywilnego: gdy lot jest opóźniony, odwołany lub odmówiono przyjęcia na pokład;
- Wojewódzki Urząd Marszałkowski: skontroluje biuro podróży, które nie odpowiedziało na reklamację dłużej niż 30 dni;
- rzecznik konsumentów (powiatowy, miejski): pomoże w przypadku sporu z biurem podróży zarejestrowanym w Polsce.
Dołącz do dyskusji: 10 przykazań konsumenta na wakacjach